Szkoda OC. Jak uzyskać właściwe odszkodowanie?

Szkoda OC może zdarzyć się każdemu kierowcy. Czy to w wyniku kolizji drogowej, czy też zwykłej stłuczki parkingowej. Bardzo ważne jest, by wiedzieć się, jak zachować się w takiej sytuacji. Pomoże to w przyszłości uzyskać właściwe odszkodowanie.

Co robić po kolizji?

Bardzo ważne jest, byś na miejscu szkody zadbał o kilka rzeczy. Najpierw sprawdź, czy żadnemu z Twoich pasażerów nic nie dolega. Następnie podejdź do drugiego pojazdu i sprawdź, czy ktoś w nim doznał obrażeń. Jeżeli to konieczne, wezwij karetkę i policję.

W niektórych przypadkach konieczne może być wezwanie tylko policji. Dzieje się tak, gdy:

  • sprawca nie przyznaje się do winy
  • podejrzewasz, że sprawca popełnił przestępstwo, np.: prowadził pod wpływem alkoholu
  • sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia
  • szkody są bardzo poważne

Policja po przyjeździe dokonuje oględzin miejsca zdarzenia. Zbiera także zeznania uczestników wypadku oraz świadków. Na tej podstawie policjanci mogą określić, co się stało i kto zawinił. Sporządzają także notatkę służbową, którą później powinieneś przekazać ubezpieczycielowi.

Zwykle jednak okoliczności zdarzenia są mniej dramatyczne, gdzie wzywanie służb nie jest konieczne. Wówczas możesz spisać ze sprawcą oświadczenie sprawcy. To dokument, w którym znajdują się:

  • dane sprawcy i poszkodowanego
  • dane samochodów biorących udział w kolizji
  • opis zdarzenia, często wraz ze szkicem sytuacyjnym
  • nazwa ubezpieczyciela sprawcy i numer polisy

Dokument ten jest traktowany przez ubezpieczyciela tak samo, jak notatka policyjna. Dzięki niemu zakład ubezpieczeń może ustalić odpowiedzialność, a także wypłacić odpowiednie odszkodowanie.

zgłosić szkodę ubezpieczycielowi

Po kolizji należy zgłosić szkodę ubezpieczycielowi. Ale któremu? Szkoda OC oznacza, że zdarzenie należy zgłosić do zakładu ubezpieczeń, w którym polisę wykupił sprawca. Tak bowiem działa ubezpieczenie OC.

Poszkodowany może jednak zgłosić szkodę u własnego ubezpieczyciela w ramach programu BLS. Wówczas ten ubezpieczyciel przekazuje całą dokumentację ubezpieczycielowi sprawcy.

Jak odszkodowanie jest wypłacane?

Po zgłoszeniu szkody rozpoczyna się likwidacja szkody. Jej pierwszym elementem są oględziny, którymi zajmuje się rzeczoznawca. Bada on stan samochodu i odnotowuje wszystkie zniszczenia związane z wypadkiem.

Następnie na podstawie przeprowadzonych czynności sporządza kosztorys naprawy. To dokument, w którym określone są wszystkie koszta, jakie należy ponieść, by całkowicie naprawić pojazd. Są to w szczególności koszty:

  • nowych części
  • potrzebnych materiałów
  • robocizny

Na podstawie kosztorysu ubezpieczyciel wydaje decyzję. Jest w niej zawarta kwota odszkodowania — oparta na wyliczeniach rzeczoznawcy — oraz uzasadnienie. Następnie w ciągu 24 godzin poszkodowany uzyskuje pieniądze.

Czy ubezpieczyciel może wypłacić za niskie odszkodowanie?

Niestety, zakłady ubezpieczeń w większości wypłacają zaniżone odszkodowania. Najczęściej problemem jest niewłaściwie sporządzony kosztorys. Mogą tam znaleźć się ceny nie oryginalnych części, co nie powinno się zdarzać. Według Sądu Najwyższego poszkodowany ma prawo do części oryginalnych, jeżeli takie wcześniej znajdowały się w jego samochodzie.

W kosztorysie mogą także pojawić się rabaty i urealnienia cen. Rzeczoznawca jednak nie sprawdza, czy ceny te rzeczywiście obowiązują w danym regionie. Poszkodowany najczęściej więc uzyskuje niewystarczające odszkodowanie.

Inną nieprawidłowością może być brak uwzględnienia wszystkich szkód. W tym przypadku ubezpieczyciele wskazują, że określone szkody nie są konsekwencją szkody, gdyż powstały w wyniku wcześniejszej szkody lub w wyniku złego zabezpieczenia pojazdu po kolizji. W niektórych przypadkach rzeczoznawca może dokonać oględzin niewystarczająco dokładnie i nie dotrzeć do wszystkich szkód.

Zaniżone odszkodowanie ma też miejsce przy szkodzie całkowitej. Ubezpieczyciel może zawyżyć wartość naprawy, tak by przekroczyła wartość pojazdu przed szkodą (którą również łatwo zaniżyć). Następnie ubezpieczyciele szacuje wartość wraku wyższą niż w rzeczywistości. Odszkodowanie jest zaś różnicą w wartości pojazdu przed i po szkodzie. W takim przypadku jest ono niższe, niż powinno.

Co robić w przypadku zaniżonego odszkodowania?

Poszkodowany nie musi godzić się z decyzją ubezpieczyciela. Ma do dyspozycji kilka rozwiązań. Podstawowym jest odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Należy je złożyć już po uzyskaniu pisma. Należy w nim wskazać właściwą kwotę odszkodowania oraz uzasadnić ją. Potwierdzeniem Twoich racji są także dodatkowe dokumenty. Może to być kosztorys niezależnego rzeczoznawcy (płatny dodatkowo) lub wycena wybranego warsztatu.

© 2017 - 2019 zanizenie-odszkodowania.pl